adam kıza sorar. "aşkım beni seviyormusun?"
kız cevap verir: "soru ekleri ayrı yazılır hilmi"
adam tekrar eder: "ya sen beni seviyormusun sevmiyormusun"
kız cevap vermez ama " soru ekleri ayrı yazılır ve soru cümlelerinin sonuna soru işaret konulur" der.
adam kalakalır.
"sorduğumada soracağımada pişman ettin. ne biçim insansın sen"
kız cevaplar: "dahi anlamındaki -de'ler ayrı yazılır aşkım."
adam: "kalsın mübeccel. sevme hiç sen beni"
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
3 yorum:
Aslında, ders-i edebiyat'ı söz sanatları ile, bu kadar dolambaçlı yollara sokup, vatandaşın harala gürele sıkıntısı arasında köşeye pineklemiş beynine rahmani sinyaller yollamak çaresizliği bir tarafa, -da, -de'nin kısa açılımı, (genel olarak değil) *şudur:
*Metinden bir alıntı yaparak...
"...sorduğumada soracağımada pişman ettin."
Bu cümleyi şöyle dejenere edelim:
'Sorduğuma da, soracağıma pişman ettin.'
Burada bir cümle düşüklüğü, yani anlatım bozukluğu meydana geliyor.
Demek ki, dahi anlamındaki -de'ler denilirken, kısaca; cümle içinden çıkardıklarında, cümlenin anlam yapısı değişiyorsa, ayrı, değişmiyorsa bitişik yazılır.
[**]
1. Örnek: Sende mi geldin?
2. Örnek: Sen mi geldin?
3. Örnek: Sen de mi geldin?
**Dahi, yani kapsama anlamını içeriyorsa, (onca kişi içerisinde sen de mi geldin, anlamını taşıyorsa, -de, -da'lar ayrı yazılır.
NOT: YamookPrincess'a;
O kadar yazı(gökdelen) yazmışsın ki blog'una, nedense bazı zamanlar sürekli faidesiz işler yaptığına
artık kanaat getirebiliyorum.
ben de sizin henüz bu -de, -da'ları çözemediğinizi görüp üzülüyorum. bari okuyucuyu yanlış bilgilendirmeyin efenim. şahsen loglarımızı kayıt altında tutsa idim -ki ve -de,da ayrımlarında düştüğünüz hataları gösterebilirdim. fakat ne yazık ki hepsini kaybettiğim gibi üzerine gelen yeni yazışmalar da mevcut değil elimde.
sevgi ve huşu ile
yamookprincess
üstelik basit bir bloğa çok fazla anlam yüklemek gerekli değil. bir amaç uğruna yazılsaydı tüm bunlar, söyledikleriniz kırıcı olabilirdi. ama sizin baktığınız yön ile benim baktığım yön her zaman çok başka olduğundan gördüklerimiz de birbirimizin tam aksi oldu şimdiye kadar. bunu inkar etmemek lazım ama değil mi efendim.
imza:
lüzumsuz işler müdiresi
yamookprincess (:
Yorum Gönder